Vim: Menjadikan Hidup Lebih Mudah untuk Pengkod sambil Membantu Anak-anak di Uganda

Sekiranya anda menggunakan jenis pengembangan atau pengaturcaraan web, anda mungkin pernah mendengar tentang Vim (vim.org), yang bermaksud “Vi Impoved.”


Vim adalah perisian penyuntingan teks sumber terbuka.

Penyunting teks sangat boleh dikonfigurasi dan disertakan dengan kebanyakan sistem UNIX serta Apple OS X. Anda boleh memuat turun versi Vim yang berbeza di halaman ini.

Kaedah terbaik untuk menerangkan perisian adalah seperti persekitaran Notepad, tetapi bukan program pemprosesan kata dengan cara apa pun.

Ini dimaksudkan untuk memungkinkan pengguna untuk memiliki beberapa fleksibilitas sambil tetap menghilangkan semua kebisingan dan memungkinkan pengguna untuk fokus pada kod. Dengan beberapa program pemprosesan kata, baris ditambahkan yang dapat membuat kesalahan dalam pengekodan – tidak seperti Vim.

Mencipta Perisian Amal sebagai Kategori

Bram Moolenaar

Pada 2 November 1991, Vim dikeluarkan oleh Bram Moolenaar sebagai perisian percuma dan dihantar pada disket. Oleh kerana Moolenaar menyumbangkan keuntungan pengiklanan kepada badan amal Uganda, perisian ini juga dapat disebut sebagai amal atau careware.

Moolenaar adalah pengaturcara Belanda. Anak yatim piatu di Uganda dekat dan sangat disukai hatinya, sebab itulah dia mula menyumbangkan keuntungan iklan. Dia dilihat sebagai salah satu pelopor alat amal dengan menjadi salah satu pengaturcara pertama yang mendorong orang untuk menderma kepada badan amal kegemarannya jika mereka menggunakan perisian percuma.

Dalam temu bual dengan Binpress, Moolenaar menjelaskan bahawa Vim menonjol daripada editor lain kerana pengguna mesti meluangkan masa untuk belajar perintah Vim dan mencari trik untuk menjadi lebih dan lebih cekap melalui editor.

Walaupun editor teks lain sibuk melepaskan versi baru dan mengubah fungsi perisian, Vim mempunyai standard sehingga berfungsi di semua komputer dan bukan hanya yang terbaru.

Pengguna platform penyuntingan nampaknya bersetuju bahawa ini adalah salah satu kaedah terbaik. Vim telah memenangi sejumlah anugerah, termasuk penyunting teks kegemaran dan merupakan finalis untuk anugerah Pilihan Editor LinuxWorld.

Memberi Kembali ke Dunia

Cara kerja alat amal adalah setiap orang yang menggunakan perisian diminta untuk menderma kepada badan amal pilihan pencipta. Walaupun Anda tidak perlu menderma, programmer pada dasarnya mengatakan, “Hei! Sekiranya anda menyukai perisian saya, tolong sumbangkan sedikit untuk badan amal kegemaran saya. “

Moolenaar pada asalnya bekerja dengan pusat kanak-kanak di Uganda selama satu tahun, yang memberikannya impian untuk memulakan International Child Care Fund Holland (ICCF).

Pengguna menyumbang kepada ICCF dan ICCF mengirimkan sebahagian besar wang yang mereka kumpulkan ke Pusat Kanak-kanak Kibaale di selatan Uganda. ICCF dapat menyumbangkan 99.5% wang yang diperoleh kerana mereka mempunyai perbelanjaan yang sangat rendah. Sebilangan besar kerja disiapkan oleh sukarelawan. Orang Uganda telah dilanda wabak AIDS. Dianggarkan antara 10-30% orang dijangkiti virus. Dan kerana angka kematian yang tinggi, terdapat banyak anak yatim di wilayah ini.

Epedimik AIDS

Orang-orang di kawasan itu sangat memerlukan pertolongan dan Moolenaar menyedari hal itu dan memutuskan untuk melangkah dan membuat perbezaan dengan terlibat dengan pusat anak-anak. Pusat Kanak-kanak Kibaale (KCC) dimulakan oleh mubaligh Kanada. Mereka membantu sekitar 700 kanak-kanak setahun, jadi ini adalah alasan yang baik untuk mendapatkan ICCF.

Sebilangan besar anak-anak ini dengan keluarga besar, seperti ibu saudara, bapa saudara atau datuk nenek. Namun, orang-orang yang membawa mereka hidup dalam kemiskinan yang melampau. KCC mengisi jurang untuk melihat bahawa keperluan asas anak-anak dipenuhi.

Cara Lain KCC Membantu

KCC juga berusaha untuk memberikan bantuan perubatan melalui vaksinasi kanak-kanak dari penyakit berjangkit. Mereka juga fokus memastikan anak-anak mendapat pendidikan kerana dapat membantu memerangi kemiskinan dan penyebaran AIDS yang lebih jauh.

Air minum bersih tidak tersedia untuk penduduk di Uganda selatan. Terdapat sungai dan beberapa lubang air tercemar, tetapi semua air ini sangat tercemar. Mereka bahkan tidak dapat menggali sumur kerana air bawah tanah di kawasan ini mempunyai jumlah besi yang tinggi. KCC membina tangki air di sekolah. Mereka tidak dapat menyediakan ini untuk setiap keluarga – buat masa ini terlalu mahal.

Moolenaar mempunyai pandangan filantropi mengenai kehidupan. Dia menyatakan bahawa anda mungkin sihat, makan malam, dan minum segelas wain. Tetapi, bagaimana dengan dunia lain? Bagaimana jika kita semua dapat membantu dengan cara yang kecil? Dalam wawancara dengan Binpress, Moolenaar menambah, “Pada akhirnya, melihat anak-anak membesar, menyelesaikan pelajaran mereka dan mendapati pekerjaan itu luar biasa.”

Setiap tahun, puluhan kanak-kanak lulus dari pusat ini. ICCF mendapat banyak sumbangan dan dapat terus melabur untuk masa depan Uganda, anak-anak.

Pembangun boleh merasa positif menggunakan perisian yang menjadikan kehidupan mereka lebih mudah dan menderma untuk tujuan yang menjadikan kehidupan anak-anak lebih mudah. Vim adalah yang terbaik dari kedua-dua dunia dalam hal ini.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
    Like this post? Please share to your friends:
    Adblock
    detector
    map