15 Pemalam yang Perlu Diketahui untuk Jurugambar

Sama ada anda seorang doktor, peguam, atau penulis bebas, WordPress mempunyai semua alat yang anda perlukan untuk membina laman web anda. Anda bahkan tidak memerlukan bantuan pembangun web profesional untuk membuat laman web yang menarik secara visual. Yang perlu anda lakukan hanyalah idea yang tepat, tema yang bernas, dan koleksi pemalam yang akan membantu anda mencapai matlamat anda.


Sebagai jurugambar baru, anda mungkin bertanya: mengapa bersusah payah membuat laman web anda?

Sebagai permulaan, ini adalah salah satu cara untuk membuat portfolio dalam talian anda, yang dapat dengan cepat meningkatkan keterlihatan dan kemampuan menyewa anda – terutamanya kepada pelanggan yang berpandangan ke depan yang melihat nilai dalam kecenderungan teknologi.

Ia juga dapat membantu anda mengasah kerajinan anda dengan mengumpulkan maklum balas daripada khalayak, meninjau karya-karya anda yang lalu, dan membuat tangan anda kotor dalam dunia promosi dalam talian.

Tanpa basa-basi lagi, berikut adalah 15 plugin WordPress terbaik yang anda perlukan ke laman fotografi anda sekarang:

1. Galeri NextGEN

Dengan WordPress, anda boleh memilih dari pelbagai tema berpusatkan fotografi yang membolehkan anda menonjolkan karya anda dalam definisi tinggi. Tetapi dengan plugin galeri seperti NextGEN Gallery, tema apa pun dapat menonjolkan foto anda dengan berkesan dengan cara yang intuitif dan sesuai untuk pengunjung anda.

Setelah memasang dan mengaktifkan NextGEN Gallery, anda boleh melancarkan pemalam dengan mengklik ‘Galeri’ dari papan pemuka WordPress. Sebagai alternatif, anda boleh pergi ke editor catatan dan klik ‘Tambah Galeri’.

Semasa membuat galeri baru, anda boleh memilih dari pelbagai jenis paparan seperti gambar kecil asas, tayangan slaid, album padat, penyemak imbas gambar dan sebagainya. Setiap jenis paparan dapat disesuaikan sepenuhnya, jadi anda tidak perlu menghadapi masalah untuk mencari susun atur yang sesuai dengan tema semasa anda.

2. Galeri Foto oleh WD

Galeri Foto oleh WD adalah alternatif yang sangat baik untuk Galeri NextGEN. Ia pantas, ringkas, dan mudah digunakan. Cukup pergi ke editor pos WordPress dan klik butang ‘Masukkan Galeri Foto’ dari bar alat utama.

Kelebihan terbesar Galeri Foto oleh WD berbanding NextGEN Gallery adalah tetingkap pembuatan galeri satu halaman. Semua pilihan yang anda perlukan boleh didapati dalam satu lokasi – dengan itu, menjadikan keseluruhan proses mudah.

Beberapa ciri penyesuaian plugin termasuk kesan lightbox, integrasi media sosial, butang kawalan, dan pautan iklan luaran.

3. FooGallery

Sekiranya ciri visual Galeri NextGEN dan Galeri Foto oleh WD kelihatan terlalu kaku atau membosankan untuk selera anda, maka plugin seterusnya yang harus anda cuba ialah FooGallery. Rupa-rupa, ini adalah salah satu plugin galeri paling maju yang boleh anda gunakan untuk WordPress. Anda boleh membuat galeri portfolio sederhana dengan deskripsi gambar bersaiz gigitan, menyusun karya terbaik anda dengan susun atur batu, atau memanfaatkan kesan animasi kreatif galeri “kubus” yang unik.

FooGallery juga membolehkan anda membuat album yang dapat membawa pengunjung anda ke koleksi yang berbeza. Perkara ini berguna jika anda ingin mempamerkan fleksibiliti anda dengan pelbagai genre atau teknik fotografi.

Untuk mula membuat album, anda memerlukan peluasan yang disebut “FooGallery Albums”, yang harus tersedia secara percuma dengan pergi ke ‘FooGallery’ > ‘Sambungan’.

4. Suapan Instagram WD

Instagram adalah salah satu platform media sosial untuk jurugambar yang ingin menyebarkan karya mereka. Dengan Feed Instagram WD, anda dapat dengan mudah mengimport foto Instagram anda ke galeri WordPress. Cukup pasangkan pemalam, log masuk ke akaun Instagram anda, dan kongsi suapan anda terus melalui WordPress, editor pos.

Instagram Feed WD membolehkan penyesuaian tahap tinggi untuk suapan foto anda. Anda boleh menyediakan penapis bersyarat, mengubah kesan pemuatan, menyatukan hashtag, dan banyak lagi.

Menggunakan Instagram Feed WD juga memberikan banyak faedah pemasaran untuk jenama fotografi anda. Terima kasih kepada kaunter pengikut bawaan dan butang ‘Ikut’, bakal pelanggan dapat mengukur pengaruh, kredibiliti, dan kemampuan anda dalam memberi kesan kepada niche tertentu. Sudah tentu, ini juga dapat menarik lebih banyak pengikut ke akaun Instagram anda semasa anda memberi tumpuan untuk mempromosikan laman WordPress anda.

5. Slaid Meta

Sekiranya anda lebih suka slaid gambar lebar penuh untuk memaparkan gambar terbaik anda, maka anda perlu melihat Meta Slider. Walaupun mereka mungkin tidak terlalu interaktif seperti galeri penuh, slaid lebih pantas dimuat dan menawarkan pengalaman tontonan tanpa gangguan yang tulen kepada khalayak anda.

Sebagai pemalam slaid paling popular mengenai pemasangan dan penilaian, Meta Slider mempunyai semua yang anda boleh minta. Ia mudah alih, dilengkapi dengan tema yang dapat disesuaikan, dan mempunyai antara muka ringkas yang dapat dikuasai oleh sesiapa sahaja dalam beberapa minit.

Dengan menggunakan Meta Slider, anda dapat menggabungkan setiap gambar slaid dengan mudah dengan keterangan ringkas serta elemen SEO penting, iaitu teks “alt text” dan “title image”. Untuk penampilan umum slider anda, anda boleh merujuk pilihan di panel kanan untuk menyesuaikan tetapan seperti kesan peralihan, butang navigasi, penjajaran, dan sebagainya.

6. Master Slider

Pada zaman peranti mudah alih, anda perlu memastikan kandungan anda dioptimumkan untuk telefon pintar dan tablet. Master Slider memungkinkan anda membuat slaid responsif dengan pantas yang juga sesuai untuk kawalan sentuhan. Anda mulakan dengan memilih “Starter”, yang merupakan susun atur yang telah dibina sebelumnya.

Di editor utama, anda boleh mula mengimport gambar anda ke slaid dan kemudian mengisinya dengan penerangan teks kaya. Anda juga dapat mengubah sifat seperti kesan peralihan, dimensi gelangsar, kawalan navigasi, dan skema warna. Syukurlah, pemalamnya mempunyai susun atur yang kemas dan teratur, jadi mudah bagi anda untuk mengetahui jalan keluarnya.

7. Slaid Responsif

Responsive Slider by Huge IT adalah alternatif yang baik untuk Master Slider dan Meta Slider. Ia menawarkan antara muka yang lancar dan kemas yang dapat membantu anda membina slaid yang cantik dalam masa kurang dari satu minit. Cukup klik ‘Tambah Slaid Imej’ untuk mula memasukkan karya anda yang difoto dan mengisi butiran yang diperlukan.

Di sebelah kanan editor utama, anda boleh mengedit pilihan seperti dimensi slaid, kedudukan, kelajuan peralihan, dan ikon pemuatan. Tatal ke bawah ke bawah untuk menerima kod pendek, yang akan membolehkan anda memasukkan slaid anda ke dalam pos atau halaman mana pun dengan mudah.

Walau bagaimanapun, perkara terbaik mengenai Slaid Responsif dilengkapi dengan versi pro. Ini membolehkan anda menggunakan video dan kandungan teks kaya sebagai slaid. Ini berguna untuk jurugambar dan profesional yang ingin meningkatkan usaha mempromosikan diri dan jenama mereka.

8. WP Smush

Sebagai jurugambar, anda mungkin mahu berkongsi foto anda dalam resolusi penuh. Malangnya, menambahkannya ke laman WordPress anda dapat meningkatkan masa pemuatannya secara dramatik. Ini akan merosakkan pengalaman pengunjung dan memberhentikan pelanggan berpotensi.

Plugin klasik di kalangan pengguna WordPress yang menghargai prestasi – WP Smush adalah pengoptimum gambar satu klik yang dapat memampatkan ukuran gambar anda tanpa menjejaskan kualiti. Setelah dipasang, pergi ke ‘Media’ > ‘WP Smush’ dari papan pemuka utama anda untuk mula mengoptimumkan atau “menghancurkan” foto anda.

Anda juga boleh menggunakan WP Smush untuk mengoptimumkan gambar yang baru dimuat naik secara automatik. Cuma tatal ke bawah ke bahagian “Tetapan” untuk mengaktifkan ciri ini. Semasa anda menggunakannya, anda juga dapat menentukan jenis gambar mana yang harus dioptimumkan di masa hadapan.

9. Pengoptimum Imej EWWW

Sama berkesannya dengan WP Smush dalam mengoptimumkan gambar, itu bukan pilihan yang paling menjimatkan. Untuk satu, ia menetapkan “had smushing” yang melangkau fail yang lebih besar dari 1 megabait. Untuk menghapus had ini, anda boleh membayar versi pro atau menggunakan EWWW Image Optimizer sebagai alternatif.

Walaupun percuma, EWWW Image Optimizer sangat mudah digunakan. Pergi ke ‘Media’ > ‘Optimalkan Pukal’ untuk melancarkan utiliti pengoptimuman dan klik ‘Imbas gambar yang tidak dioptimumkan’. Sekiranya anda ingin tahu bagaimana pemalam berfungsi, pergi ke ‘Tetapan’ > ‘EWWW Image Optimizer’ untuk bermain-main dengan komponennya di bawah tudung.

10. W3 Jumlah Cache

Mengaktifkan cache penyemak imbas adalah cara lain untuk mempercepat kelajuan pemuatan halaman, terutamanya untuk laman web berat grafik. Ia berfungsi dengan membiarkan penyemak imbas pengguna web menyimpan atau “menyimpan” respons laman web terhadap permintaan HTTP – bersama dengan semua data yang dikirim. Contohnya, jika pengguna datang ke album fotografi bandar anda dan memuatkan semua gambar sepenuhnya, mereka tidak perlu lagi memuatkan gambar yang sama pada lawatan seterusnya.

W3 Total Cache membolehkan anda melaksanakan cache seluruh laman web tanpa menulis satu baris kod. Ia juga dilengkapi dengan beberapa alat lain untuk pengoptimuman prestasi, seperti pengurangan kod, integrasi CDN, cache pangkalan data, dan sebagainya.

Satu-satunya kelemahan untuk pemalam ini ialah ia boleh membingungkan untuk digunakan untuk pemula, terutama bagi mereka yang tidak tahu apa yang dilakukan oleh setiap ciri. Untuk maklumat lebih lanjut mengenai cara menyediakan W3 Total Cache, anda boleh merujuk panduan langkah demi langkah ini.

11. Tanda Air Gambar

Kecuali anda rela menawarkan foto di lokasi anda secara percuma, maka anda perlu menggunakan plugin seperti Image Watermark untuk mengelakkannya daripada penggunaan yang tidak dibenarkan. Ini dapat dilakukan secara automatik atau manual melalui pustaka media WordPress anda.

Dengan pergi ke ‘Tetapan’ > ‘Tanda Air’, anda boleh menentukan gambar mana yang diberi tanda air dengan mencentang kotak di bawah “Tetapan Umum”. Anda juga boleh mengubah kedudukan tanda air dan juga gambar tanda air. Dan untuk perlindungan lebih lanjut, anda juga dapat mengaktifkan perlindungan gambar untuk melarang pengunjung mengklik kanan atau menyeret dan melepaskan mereka.

12. Perpustakaan Media yang dipertingkatkan

Organisasi bukanlah salah satu titik kuat perpustakaan media WordPress. Itulah sebabnya, sebagai jurugambar, anda memerlukan pemalam seperti Enhanced Media Library untuk menyusun gambar anda ke dalam kategori.

Perpustakaan Media yang Disempurnakan berfungsi dengan menambahkan kotak pilihan kategori media di panel “Butiran Lampiran” pada gambar anda. Untuk membuat kategori, pergi ke ‘Media’ > ‘Kategori Media’. Anda kemudian boleh menggunakan kategori ini untuk mencari kandungan menggunakan menu lungsur di perpustakaan media.

13. SEO Yoast

Sebagai jurugambar, kandungan halaman anda kemungkinan besar akan dibina berdasarkan gambar dan bukannya teks. Yoast SEO bukan sahaja memastikan gambar anda mempunyai data meta yang tepat untuk kebolehindeksan, tetapi juga mengasingkan semua masalah di halaman yang mempengaruhi kelayakan kedudukan laman web anda di enjin carian.

Tidak tahu apa maksud SEO? Jangan bimbang – Yoast SEO akan menunjukkan semua yang perlu anda lakukan untuk mengoptimumkan setiap halaman dan siaran di laman web anda. Cukup tatal ke dalam editor untuk melihat cadangan pemalam dan skor SEO kandungan anda.

Ingatlah bahawa, dalam dunia dalam talian, tidak ada yang lebih menjerit daripada berada di halaman pertama Google. Ini akan menyediakan laman web anda dengan aliran lalu lintas organik yang konsisten. Selain itu, ia akan meningkatkan kredibiliti anda dalam bidang anda, terutamanya bagi pelanggan yang mahir teknologi yang mencari profesional dalam talian.

14. Butang Pin Pinterest

Selain dari Instagram, Pinterest adalah rangkaian perkongsian gambar popular lain yang memanfaatkan jurugambar. Seperti namanya, Pinterest Pin It Button memungkinkan anda menambahkan butang “re-pin” di mana-mana gambar anda. Ini adalah pemalam langsung yang membolehkan anda menguruskan semua perkara dalam satu halaman.

Setelah anda menetapkan semuanya, semua gambar dalam pos anda akan disisipkan secara automatik dengan butang pin it. Perhatikan bahawa satu bahagian dari salah satu pelawat laman web anda dapat membawa beratus-ratus klik baru ke laman web anda – bergantung pada jangkauan media sosial mereka dan kebolehkongsian gambar anda.

15. Hubungi Borang 7

Ringkasnya, menambahkan maklumat hubungan anda ke header, footer, atau di tempat lain di laman web anda tidak cukup untuk mendorong prospek menghubungi anda. Itulah sebabnya menambahkan borang kenalan adalah salah satu keutamaan mutlak dari mana-mana laman WordPress.

Untuk pekerjaan ini, salah satu plugin paling popular yang boleh anda gunakan ialah Contact Form 7 – alat dengan keluk pembelajaran yang lancar tetapi siling yang sangat tinggi. Ia menguraikan proses pembinaan bentuk menjadi dua langkah mudah. Pertama, anda perlu pergi ke ‘Contact’ > ‘Tambah Baru’ untuk melancarkan hubungan visual untuk pembangun. Ini membolehkan anda menentukan bidang mana yang akan disertakan, alamat e-mel yang ingin anda gunakan, mesej pemberitahuan lalai, dan sebagainya.

Setelah borang kenalan anda disimpan, yang tinggal hanyalah memasukkan borang kenalan anda ke sebarang pos atau halaman melalui kod pendek. Ini boleh didapati dari pembuat borang utama atau dengan pergi ke ‘Contact’ > ‘Contact Forms’ dari papan pemuka WordPress.

Ambil tindakan, mulakan sekarang!

Sebagai jurugambar, hakikat bahawa gambar dapat melambatkan laman web anda sangat membimbangkan. Walaupun anda mempunyai plugin pengoptimuman seperti WP Smush dan W3 Total Cache, terlalu banyak gambar yang dimuatkan pada satu halaman dapat memperpanjang masa memuatkan halaman dan merosakkan pengalaman pengguna. Perhatikan bahawa, selain daripada kandungan di halaman, penyedia hosting anda juga berperanan dalam prestasi laman web.

Pastikan anda disokong oleh syarikat hosting yang kompeten yang menyesuaikan perkhidmatan mereka untuk WordPress!

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
    Like this post? Please share to your friends:
    Adblock
    detector
    map