15 Pemalam yang Perlu Diketahui untuk Penulis Bebas

Oleh itu, anda akhirnya memutuskan untuk meningkatkan permainan menulis anda; anda lebih baik memastikan anda bersedia untuk pekerjaan itu.


Sebagai penulis bebas dan pemasar kandungan, saya dapat menjamin bahawa anda memerlukan lebih daripada sekadar ketepatan tatabahasa dan ejaan. Bagaimanapun, tugas menulis hanyalah sebahagian kecil dari bidang ini. Anda juga mempunyai jenama untuk dipertahankan, petunjuk untuk dikejar, pelanggan untuk tetap bahagia, dan beban kerja yang berat yang perlu anda tanggung sendiri.

Sebilangan besar – jika tidak semua – semua ini dapat dikendalikan melalui laman web dalam talian rasmi anda. Dan dalam siaran ini, anda akan mengetahui semua perkara mengenai pemalam WordPress terpenting yang boleh anda gunakan.

Sebagai bonus, saya akan memberikan beberapa petua automasi peribadi yang saya gunakan sendiri.

Mari kita mulakan.

1. Halaman Pautan WP

Perkara pertama yang dicari oleh bakal pelanggan dalam penulis bebas adalah bukti sebenar kecekapan mereka. Oleh itu, anda memerlukan portfolio dalam talian yang menunjukkan pengalaman anda melalui sampel kerja.

Strategi yang popular adalah membuat halaman “portfolio” sederhana yang hanya mengandungi banyak pautan ke artikel anda yang ditulis sebelumnya. Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan plugin seperti WP Links Page, yang membuat galeri pautan keluar lengkap dengan tangkapan skrin.

Untuk memulakan, cukup lancarkan pemalam dari papan pemuka WordPress anda, berikan butiran yang diperlukan untuk setiap pautan, dan masukkan galeri pautan menggunakan kod pendek [wp_links_page_free]. Anda juga boleh beralih antara senarai dan paparan grid galeri pautan dengan pergi ke ‘Halaman Pautan WP’ > ‘Tetapan’ dari papan pemuka utama.

2. Novelis

Apa yang lebih disukai daripada penulis bebas dengan buku sebenar yang diterbitkan di bawah namanya? Dengan Novelist, anda dapat dengan mudah membuat portfolio yang indah dari semua buku di bawah tali pinggang anda.

Novelist membolehkan anda mempersembahkan buku anda sebagai grid interaktif – lengkap dengan pautan pembelian, tarikh penerbitan, bilangan halaman, sampul buku dan banyak lagi. Anda juga boleh menyusun tajuk mengikut kategori. Untuk panduan lengkap mengenai cara mengendalikan pemalam dan mempelajari semua ciri-cirinya, anda boleh merujuk kepada dokumentasi lengkap di laman web rasmi pemalam.

3. Widget Testimoni

Kadang kala, walaupun sampel bertulis yang paling cemerlang tidak mencukupi untuk menenangkan pelanggan yang teliti. Dalam kes ini, anda memerlukan bantuan pelanggan terdahulu untuk menjamin jenama anda melalui testimoni positif.

Sudah tentu, anda boleh menggunakan cara tradisional menyusun testimoni secara manual ke dalam kandungan halaman anda. Tetapi jika ingin memberi kesan yang kuat pada prospek anda, anda memerlukan plugin seperti Testimoni Widget untuk menyampaikan pandangan mereka dengan cara yang lebih mudah dan dinamik.

Widget Testimoni berintegrasi dengan tema WordPress apa pun – berkat reka bentuk minimalisnya. Tetapi jika anda ingin membakar barang, anda boleh memanfaatkan animasi peralihan, segmentasi kategori, dan juga sokongan untuk testimoni video.

Dengan versi berbayar, anda juga dapat mengakses fitur tambahan seperti penilaian bintang, petikan, dan testimoni yang dikirimkan oleh pengguna.

4. Testimoni Kuat

Alternatif untuk Testimoni Widget adalah Testimoni Kuat, yang menggunakan gaya visual yang lebih moden. Ia berfungsi dengan membiarkan anda menguruskan “paparan” testimoni dengan pergi ke “Testimoni” > ‘Pandangan’. Untuk menghasilkan bahagian testimoni, klik butang ‘Tambah Baru’ dan mulailah mengkonfigurasi bagaimana anda mahu penampilan testimoni.

Pada masa ini, anda boleh memaparkan testimoni anda sebagai senarai, grid, tayangan slaid, borang, atau melalui susun atur posting tunggal tema anda.

Testimoni yang kuat juga dilengkapi dengan susun atur dan templat yang boleh disesuaikan. Sebagai contoh, dengan susun atur “Masonry”, testimoni muncul dalam blok lata yang secara automatik menyesuaikan dengan ukuran layar. Susun atur yang normal, sebaliknya, hanya menyusun testimoni di antara satu sama lain.

5. Hubungi Borang 7

Selain meningkatkan kredibiliti anda sebagai freelancer, anda juga harus mempermudah calon pelanggan untuk menghubungi anda. Menunjukkan maklumat hubungan anda di tajuk atau kaki laman web anda adalah langkah ke arah yang betul. Tetapi dengan Contact Form 7, bakal pelanggan dapat menghubungi anda dengan mudah tanpa perlu meninggalkan laman web anda.

Kemudahan penggunaan adalah salah satu titik penjualan terpenting dari Borang Kenalan 7. Setelah dipasang, pergi ke papan pemuka WordPress anda dan klik ‘Hubungi’ > ‘Tambah Baru’ untuk membuat borang kenalan pertama anda.

Untuk menambah medan baru ke borang anda, cukup klik butang di bar alat utama atau tuliskan secara manual di editor utama. Anda kemudian boleh memasukkan borang ke catatan atau halaman tertentu melalui kod pendek.

Formulir Kontak 7 juga dikirimkan dengan sejumlah fitur yang rapi, seperti kuis, captcha, muat naik fail, dan pesan pemberitahuan khusus.

6. Kalendar Editorial

Banyak freelancer menganggap tarikh akhir sebagai musuh yang perlu anda kalahkan. Tetapi bukan sahaja pemikiran ini akan menimbulkan banyak tekanan, ia juga mendorong anda untuk lebih fokus pada kelajuan menulis dan bukannya kualiti.

Itulah sebabnya anda harus mula melihat tarikh akhir sebagai rakan kongsi yang ada untuk membantu anda mengatur beban kerja anda. Untuk ini, salah satu plugin terbaik yang boleh anda gunakan ialah Kalendar Editorial yang boleh dipercayai.

Ringkasnya, ia berfungsi seperti kalendar maya yang memberi anda pandangan jadual anda.

Walaupun ia dirancang untuk membantu anda mengatur dan menjadualkan catatan yang akan muncul di blog anda, ia juga dapat membantu anda mengurus kerja klien. Cukup klik butang ‘Posting Baru’ pada tarikh akhir projek semasa anda menerimanya.

Sebilangan pekerja bebas suka menguruskan beban kerja mereka melalui alat produktiviti luaran seperti Trello atau Slack. Tetapi jika anda adalah jenis freelancer yang lebih “hands-on” dalam hal blog atau kandungan portfolio dalam talian mereka, maka Kalendar Editorial pasti merupakan pilihan yang mudah.

7. Kandungan Nelio

Dalam bidang kepakaran apa pun, pepatah “Tuhan ada dalam perinciannya” benar. Hanya penulis paling produktif yang memperhatikan setiap aspek kerajinan mereka yang dijamin kerjaya yang membuahkan hasil.

Itulah sebabnya anda perlu – sekurang-kurangnya – mengetahui bagaimana Kandungan Nelio berfungsi dan mengetahui apa yang ditawarkan oleh penulis. Di permukaan, ia mungkin muncul sebagai plugin kalendar editorial yang membolehkan anda menjadualkan kandungan. Tetapi setelah anda meluangkan masa untuk benar-benar meneroka ciri-cirinya, anda akan memahami mengapa ia merupakan salah satu pemalam yang mesti anda ketahui.

Salah satu ciri yang paling terkenal adalah pembantu kandungan, yang melakukan analisis menyeluruh terhadap kandungan anda. Ini berguna sekiranya anda ditugaskan untuk memuat naik karya anda secara peribadi ke laman web pelanggan anda.

Setelah memasang Kandungan Nelio, anda seharusnya dapat mencarinya di kotak “Terbitkan” editor.

Nelio Content juga menampilkan perkongsian sosial automatik dan analisis kandungan yang dapat membantu anda meningkatkan kualiti penulisan anda dari masa ke masa. Ini tidak akan memberi makan apa yang perlu anda lakukan – sebaliknya, ia akan membantu anda menentukan apa yang dikehendaki oleh khalayak anda dengan mengukur keterlibatan siaran anda sebelumnya.

8. Widget Status Hire Me

Memiliki terlalu banyak pelanggan sebagai freelancer adalah pedang bermata dua. Walaupun membawa kepada keuntungan yang lebih besar, menerima terlalu banyak permintaan boleh memberi tekanan kepada anda dan pelanggan setelah anda menolaknya.

Untuk mengelakkannya, anda boleh menggunakan plugin kecil yang dinamakan Hire Me Status Widget. Ia berfungsi dengan berkongsi status ketersediaan anda dan memberitahu bakal pelanggan mengetahui masa untuk menghubungi anda.

Plugin berfungsi sebagai widget, jadi anda perlu mengubahnya melalui ‘Appearance’ > ‘Widget’ dari papan pemuka WordPress. Selain itu, anda hanya boleh meletakkannya di bar sisi dan tapak kaki di laman web anda.

9. Mengenai Saya Halaman

Mana-mana blogger, pemimpin pemikiran, atau freelancer yang menghormati diri sendiri akan mengendalikan halaman “Tentang Saya” dengan berhati-hati. Walau bagaimanapun, penyunting halaman WordPress hanya dapat melakukan banyak perkara dari segi reka bentuk, iaitu – sama ada anda suka atau tidak – bahagian penting dalam penjanaan petunjuk.

About Me Page adalah plugin yang akan memberikan perubahan yang sangat diperlukan kepada halaman anda. Daripada bergantung pada teks biasa untuk menonjolkan kemahiran, pengalaman, dan latar belakang anda, plugin ini menjadikan pelanggan lebih mudah untuk mempelajari semua yang mereka perlu ketahui mengenai jenama peribadi anda.

Untuk mengubah halaman baru “About Me” baru anda, lancarkan pemalam melalui papan pemuka dan mulailah mengisi bidang yang diperlukan. Salah satu ciri yang paling menarik dari plugin ini ialah bahagian “Skills”, yang membolehkan anda menonjolkan bakat individu anda dengan penilaian peratusan yang sepadan.

10. Bulu Media Sosial

Untuk membangun hubungan dengan petunjuk dengan cepat, strategi yang baik adalah menjadikan diri anda dapat ditemui di pelbagai saluran media sosial. Walaupun anda sentiasa boleh membuat butang atau pautan media sosial yang mengarah ke akaun anda secara manual, sukar untuk menjadikannya menarik untuk diklik.

Dengan Feather Media Sosial, anda boleh membuat dan menambah butang media sosial yang menarik ke laman web anda dengan serta-merta.

Sekiranya pemilihan butang bergaya di atas tidak menarik perhatian anda, perhatikan bahawa Social Media Feather juga dapat disesuaikan lebih lanjut melalui CSS. Selanjutnya, ia menyokong penuh paparan Retina dan FHD.

11. ImageInject

Sebagai penulis bebas, anda juga mesti mahir mencari gambar untuk menyertai penulisan anda. Ingat, gambar yang diketengahkan membuat keajaiban dalam menarik perhatian pembaca sasaran anda.

ImageInject adalah alat yang berguna yang membolehkan anda memasukkan gambar bebas royalti ke dalam catatan anda tanpa meninggalkan editor WordPress.

Pada masa ini, pemalam mengikis gambar dari Flickr dan Pixabay sahaja, yang seharusnya lebih dari cukup kerana mereka sudah mempunyai berjuta-juta gambar dalam stok yang digabungkan.

12. Kotak Peti

Sekiranya anda ingin memberikan sedikit maklumat latar belakang kepada pengunjung anda tanpa mengalihkan perhatian mereka dari kandungan anda, maka anda harus mempertimbangkan untuk menggunakan Starbox daripada bergantung pada halaman “Tentang Saya” anda.

Starbox berfungsi dengan menghasilkan kotak pengarang untuk muncul bersama dengan catatan atau halaman anda. Sebagai tambahan kepada keterangan anda, ini juga dapat memberi pembaca pautan ke catatan terbaru anda.

Ingat bahawa anda juga boleh memasukkan kotak pengarang anda di tempat lain di laman web anda melalui kod pendek, memberi anda lebih banyak fleksibiliti dan kawalan dengan reka bentuk laman web anda.

13. Hanya Menulis

Mari kita hadapi – menulis dengan editor WordPress lalai tidak memuaskan. Sebilangan besar penulis, seperti saya, lebih suka menggunakan platform luaran seperti Microsoft Word atau Google Docs.

Just Writing adalah salah satu daripada beberapa plugin yang dibina untuk meningkatkan pengalaman menulis sebenar di WordPress. Ia menambah butang ‘Mode Menulis’ baru di editor utama, yang pada dasarnya merupakan versi yang lebih bersih dan lebih responsif daripada mod “penulisan bebas gangguan” yang sudah ada sebelumnya.

Sekiranya Mod Penulisan nampaknya terlalu terhad untuk citarasa anda, maka anda boleh mengaktifkan lebih banyak butang seperti fon, warna latar, menambah pemisah, dan banyak lagi. Pilihan yang anda perlukan boleh diakses dengan pergi ke ‘Pengguna’ > ‘Profil Anda’ dan menatal ke bawah ke “Hanya Menulis”

14. Invois Sprout

Sebelum merekrut anda, ada soalan lain yang perlu ditanyakan oleh pelanggan: “berapa harganya?”

Dengan Sprout Invoices, anda memberi mereka kemampuan untuk menghantar anggaran kos dengan beberapa klik. Seperti namanya, ini adalah plugin penginvoisan yang membantu anda dalam setiap fasa kitaran penjualan anda – dari penjanaan prospek hingga penutupan pembayaran.

Selain mempermudah petunjuk untuk mengirim permintaan, Sprout Invoices juga membuat anggaran kos secara automatik berdasarkan pada kadar dan pesan perkhidmatan yang telah ditetapkan sebelumnya. Jangan bimbang – pemalam akan memberi anda peluang untuk membuat penyesuaian melalui setiap transaksi, yang membolehkan anda tetap fleksibel dengan kadar freelancing mengikut keinginan anda.

15. UpdraftPlus

Tidak menjadi masalah sama ada anda menjalankan laman web penulisan bebas atau kedai dalam talian. Anda perlu membuat sandaran laman WordPress anda secara berkala sekiranya anda ingin memastikan kesinambungan dan keselamatan data anda.

Dengan UpdraftPlus, anda dapat mengautomasikan keseluruhan proses sandaran dengan mudah.

Jadual cadangan tetap akan memberi anda ketenangan semasa anda menumpukan pada aspek lain dalam kerjaya bebas anda. UpdraftPlus dapat menyediakan ini bersama dengan ciri tambahan, seperti migrasi laman web, pemulihan cepat, mod debug, dan banyak lagi.

Kesimpulannya

Penulisan kandungan – secara umum – adalah mengenai menyampaikan mesej dengan cara yang paling jelas dan menarik. Anda tidak dapat menyampaikannya secara konsisten melainkan anda memperhatikan tahap organisasi dalam proses anda.

Mudah-mudahan, pemalam di atas cukup untuk menjelaskan beberapa aliran kerja pelanggan anda. Untuk lebih banyak petua, periksa siaran Luana mengenai cara menulis lebih cepat tanpa mengorbankan kualiti.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
    Like this post? Please share to your friends:
    Adblock
    detector
    map