Memahami dan Mengubah Peranan dan Kebenaran Pengguna WordPress

Menjalankan laman web adalah tanggungjawab besar. Selain reka bentuk, anda juga harus fokus pada pengembangan konten, keamanan, penyelenggaraan, dan pemasaran. Walaupun seorang sahaja dapat menangani semua aspek ini untuk projek WordPress kecil, laman web yang lebih besar memerlukan pasukan untuk kecekapan dan produktiviti yang lebih baik.


Sebagai salah satu sistem pengurusan kandungan yang paling mantap di luar sana, WordPress mempunyai sistem pengurusan pengguna terbina dalam boleh didapati secara langsung dari papan pemuka. Di sini, anda boleh menjemput pengguna baru ke blog anda serta memberikan peranan masing-masing.

Untuk mula membina pasukan WordPress anda, pergi ke papan pemuka anda > Pengguna > Tambah baru.

 tambah-pengguna baru

Halaman “Tambah Pengguna Baru” juga dapat diakses melalui bar atas > Baru > Pengguna.

Memahami Peranan Pengguna WordPress

Peranan pengguna melayani dua tujuan utama dalam persekitaran WordPress.

Pertama, mereka membantu pengguna membiasakan diri dengan pasukan lain. Dengan mengetahui peranan orang lain, pengguna tahu siapa yang harus dihubungi sekiranya mereka menghadapi kesukaran seperti plugin yang tidak berfungsi, penyerahan kandungan baru, dan sebagainya..

pengguna

Selain itu, peranan pengguna mempunyai kebenaran yang berbeza-beza dalam hal apa yang dapat dan tidak dapat mereka lakukan di laman web anda. Secara lalai, terdapat lima peranan pengguna yang berbeza:

  1. Pelanggan – Pengguna ini mempunyai kebenaran paling sedikit dalam WordPress. Walaupun mereka dapat mengakses papan pemuka, mereka hanya dapat mengemas kini profil dan menukar kata laluan mereka. Selain itu, mereka boleh diberi akses ke kandungan peribadi, yang berguna jika anda memerlukan pembaca untuk mendaftar sebelum mereka dapat melakukan apa sahaja di laman web anda.
  2. Penyumbang – Penyumbang boleh menulis, menyunting dan menyimpan catatan mereka. Mereka juga dapat membaca komen yang tidak disetujui, tetapi mereka tidak dapat menyetujui atau menghapusnya. Namun, mereka tidak dapat menerbitkan catatan mereka tanpa bantuan Mereka juga tidak dapat memuat naik lampiran untuk artikel mereka.
  3. Pengarang – Tidak seperti penyumbang, pengarang mempunyai kuasa untuk menerbitkan atau menghapus catatan mereka sesuka hati. Mereka juga dapat menentukan tag baru untuk catatan mereka. Namun, mereka tidak dapat membuat kategori baru ketika menerbitkan catatan. Mereka hanya boleh memilih dari kategori yang ada yang ditetapkan oleh editor pentadbir.
  4. Editor –Editor mempunyai kawalan penuh terhadap semua aktiviti yang berkaitan dengan kandungan di WordPress. Mereka boleh menulis, menerbitkan, mengedit, dan menghapus catatan pengguna lain serta komen sederhana.
  5. Pentadbir – Terakhir, pentadbir mempunyai akses ke semua yang ada di papan pemuka WordPress. Mereka boleh menguruskan kandungan, memasang pemalam baru, mengubah tema laman web, menambah pengguna baru, dll.

Mengubah Kebenaran WordPress

Perhatikan bahawa anda tidak dapat mengedit peranan pengguna lalai atau menambahkan peranan baru tanpa Penyunting Peranan Pengguna. Ini adalah plugin percuma yang boleh dimuat turun terus dari perpustakaan plugin WordPress.

Untuk menggunakan Editor Peranan Pengguna, pergi ke Papan Pemuka anda > Pengguna > Penyunting Peranan Pengguna.

 editor-peranan pengguna

Untuk mula mengubah kebenaran, pilih peranan pengguna yang ingin anda edit dari menu drop-down dan periksa senarai di bawah. Perhatikan bahawa kebenaran disusun dalam kumpulan yang berkaitan dengan elemen WordPress yang berbeza seperti halaman, catatan, pemalam dan tema. Anda boleh memilih kumpulan tertentu atau memilih “Semua” untuk memaparkan semuanya sekaligus.

kumpulan

Walaupun kebenaran yang disenaraikan cukup jelas, anda dapat meningkatkan keterbacaan dengan mengklik “Tunjukkan kemampuan dalam bentuk yang dapat dibaca oleh manusia.” Selain itu, anda boleh memasukkan sebarang kata kunci di medan “Penapis Pantas” untuk mendapatkan kebenaran.

tapis

Setelah memilih kebenaran yang ingin anda berikan kepada peranan pengguna, Anda dapat memilih apakah tidak lupa mengklik “Kemas kini” untuk menyimpan perubahan anda.

Menambah Peranan Baru

Untuk menambah peranan baru dengan Editor Peranan Pengguna, klik “Tambah Peranan” dari halaman utama.

tambah-peranan

Seterusnya, tentukan ID peranan dan nama paparan menggunakan medan yang sesuai. Ingat bahawa anda tidak boleh menggunakan spasi atau watak khas untuk ID peranan. Sekiranya diperlukan, anda boleh mewakili ruang dengan garis bawah.

tambah-peranan-baru

Dari menu drop-down “Buat salinan”, anda dapat menyalin kebenaran peranan pengguna yang ada ke peranan baru. Melakukannya akan membolehkan anda menjimatkan masa semasa membuat peranan pengguna yang sedikit berbeza.

Melaraskan Tetapan Editor Peranan Pengguna

Anda boleh menyesuaikan tetapan untuk Editor Peranan Pengguna dengan pergi ke Tetapan > Penyunting Peranan Pengguna. Sebagai tambahan kepada pilihan yang sudah dapat diakses dari halaman pemalam utama (“Tunjukkan kemampuan dalam bentuk yang dapat dibaca oleh manusia” dan “Tunjukkan kemampuan yang tidak digunakan lagi”), anda juga dapat mengaktifkan pengesahan kemas kini peranan, keupayaan untuk mengedit kemahiran dan keterlihatan peranan pentadbir.

Di bawah tab “Peranan Lalai”, anda dapat menentukan peranan lalai untuk pengguna yang baru mendaftar. Hanya berhati-hati untuk tidak memberikan pengguna baru dengan peranan pentadbiran. Sentiasa periksa semula tetapan anda sebelum mengklik butang “Simpan”.

Pentadbir Super

Sekiranya anda menjalankan rangkaian multisite WordPress, maka anda mungkin menggunakan peranan “super admin”.

Perhatikan bahawa rangkaian multisite terdiri daripada beberapa laman web dalam satu pemasangan WordPress. Dengan menetapkan seseorang sebagai pentadbir super, Anda memberi mereka kemampuan untuk mengubah tema, plugin, kandungan, dan semua yang lain di semua laman web.

Kesimpulannya

Selain menerapkan tema dan kandungan penerbitan, WordPress mempunyai banyak ciri lain yang dapat membantu anda mengurus dan menyelenggara laman web anda. Dengan mempelajari cara menggunakan peranan dan izin, anda kini dapat memanfaatkan bantuan pasukan anda untuk meningkatkan pengembangan dan pertumbuhan laman WordPress anda.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
    Like this post? Please share to your friends:
    Adblock
    detector
    map