Siapa, Apa, Di Mana, Bila dan Mengapa Penulisan Blog Cemerlang

Pelajar jurnalistik tahun pertama belajar mengenai lima Ws (Siapa, Apa, Di Mana, Kapan dan Mengapa).


Walaupun anda mungkin tidak berniat menjadi wartawan profesional, jika anda ingin menulis artikel yang asli dan bagus untuk blog anda, maka menggunakan Five Ws adalah kebiasaan pintar untuk masuk.

Perkara terakhir yang anda mahu pembaca lakukan adalah menjauh dari catatan blog anda menggaru-garu kepalanya dan bertanya-tanya mengapa anda tidak merangkumi topik ini sepenuhnya.

Walaupun Five Ws mungkin sedikit klise dari standard kewartawanan lama, ia adalah tempat yang baik untuk memulakan. Adakah setiap artikel yang anda tulis sesuai dengan Lima? Tidak mungkin. Walau bagaimanapun, menjalankannya mungkin mencetuskan idea lain untuk sudut lain mengenai kisah yang tidak anda fikirkan pada mulanya.

siapa-apa-di mana-bagaimana-mengapa

Memecahkan W

Old Dominion University menyediakan carta yang sangat berguna ketika melalui Five Ws yang mungkin berguna bagi anda. Berikut adalah beberapa soalan yang boleh anda ajukan semasa anda meneruskan setiap perkara.

  • Who: Siapa cerita ini? Siapa pembaca sasaran?
  • Apa: Apakah idea utama cerita ini? Apa yang sedang berlaku? Apakah tindakan yang dilakukan oleh orang yang ditentukan di atas?
  • Di mana: Di manakah kisahnya berada? Dari mana orang itu? Di manakah kejadian itu berlaku? Di mana maklumat itu boleh digunakan?
  • Bila: Bilakah semua ini berlaku? Bilakah maklumat ini boleh digunakan? Bilakah peristiwa itu akan berlaku atau adakah ia berlaku?
  • Mengapa: Mengapa anda menulis mengenai topik ini? Mengapa pembaca mesti mengambil berat?

Who

Sekiranya anda hanya menjawab setiap soalan yang diajukan di atas, itu tidak akan membuat artikel yang sangat panjang, bukan?

Sebenarnya, anda mungkin dapat menjawab semua soalan dalam satu ayat. Sebaliknya, anda mesti memperluas setiap titik, merangkumi semua sudut. Anda mahu pembaca pergi dengan perasaan seolah-olah dia benar-benar mengetahui topik itu dan tidak seolah-olah dia masih mempunyai soalan yang perlu dijawab.

Semasa anda menjawab soalan mengenai siapa jawatan ini, anda pasti ingin menggali lebih mendalam dan merangkumi soalan seperti:

  • Berapakah umur orang itu?
  • Di manakah orang ini tinggal?
  • Adakah terdapat fakta peribadi yang berkaitan dengan cerita ini?
  • Siapa lagi yang terlibat dalam kejadian itu?
  • Apakah kerjaya seseorang itu?
  • Apa namanya??
  • Apakah tajuk pekerjaannya?

Apa

Apakah idea utama cerita ini? Sekiranya anda akan memberitahu saya dalam satu ayat mengenai artikel anda, apa yang akan anda katakan? Adakah awak:

  • Berdebat satu titik?
  • Menjelaskan bagaimana melakukan sesuatu?
  • Mengkaji atau mengkritik sesuatu?
  • Memerihalkan sesuatu?

Di mana

Di manakah kisah itu berlaku atau di mana ia boleh berlaku?

Gali jauh di sini. kerana anda membuat liputan di lokasi, anda pasti ingin memperincikan seberapa banyak yang anda boleh. Tunjukkan kepada pembaca dan bukannya hanya memberitahunya. Sebagai contoh, alih-alih menulis bahawa ia adalah hari yang panas, tuliskan bahawa rambut orang itu menempel di bahagian belakang lehernya dari peluh yang mengalir keluar dari kulit kepala. Biarkan pembaca mengetahui bahawa udaranya panas dan melekit. Sekiranya anda dapat menunjukkan kepada pembaca, anda akan menariknya ke dalam artikel anda dan menyimpannya di sana.

  • Seperti apa tempat itu?
  • Apa itu dipanggil?
  • Adakah terdapat bau?
  • Apa bunyinya?
  • Adakah terdapat sedikit fakta yang diketahui bahawa pembaca akan menarik mengenai tempat ini?

Bila

Bilakah kisah itu berlaku atau bilakah peristiwa itu akan berlaku?

Selalunya, saya melihat artikel hebat mengenai persidangan atau acara yang akan datang dan tidak sekali dalam artikel penulis menyebutkan tarikh atau masa. Perhatikan butiran ini dan catatan blog anda akan menonjol sebagai karya penulisan yang diteliti.

  • Bilakah tarikh tersebut?
  • Apa waktu sekarang?
  • Apa yang berlaku pada masa yang sama? Adakah musim tertentu? Adakah yang sesuai untuk acara ini pada waktu itu?

Mengapa

Mengapa anda merangkumi topik ini?

Walaupun anda mungkin tidak keluar dan memberitahu pembaca alasan anda menulis artikel, adalah penting untuk mengetahui alasan khusus anda untuk menulis mengenai sesuatu topik. Anda juga mungkin ingin bertanya mengapa individu tertentu melakukan sesuatu. Walaupun anda tidak dapat tinggal di dalam kepala orang lain, anda dapat mengetahui sebab-sebab di sebalik tindakan seseorang. Pastikan anda memberitahu pembaca bahawa ini adalah analisis anda. Ini boleh menjadi peluang yang baik untuk membuat pembaca bercakap mengenai catatan anda.

Bagaimana dengan Bagaimana?

Beberapa wartawan juga mengajukan pertanyaan “bagaimana?”

Ini adalah sesuatu yang disebut Five Ws and H, atau Who What Where Where When Why and How?

Bagaimana dimasukkan ke dalam soalan anda yang lain. Sebagai contoh, katakan bahawa anda menjalankan laman web mengenai konsert yang datang ke bandar tempatan anda. Anda sedang menemu ramah seseorang yang menempah rancangan mengenai konsert yang akan datang. Anda mungkin bertanya kapan pertunjukan dimulakan sebagai bagian dari pertanyaan “kapan” dan kemudian menindaklanjuti dengan:

“Berapa lama persembahannya?”

Ini adalah soalan penting yang membantu mengisi tempat kosong. Ini harus berpunca dari surut semula jadi dan aliran wawancara. “Bagaimana?” juga boleh digunakan untuk membantu menjelaskan proses yang rumit kepada pembaca.

Kajian Kes

Mari kita lihat kisah lama yang diketahui oleh kebanyakan orang supaya anda dapat melihat bagaimana Five Ws berfungsi.

Kita akan melihat kisah Little Red Riding Hood. Sekiranya anda belum pernah mendengar cerita ini, pada dasarnya ia adalah mengenai seorang gadis muda yang neneknya sakit. Dia turun melalui hutan untuk melihat neneknya. Gadis kecil itu memakai jubah berkuda merah dengan tudung.

Namun, sebelum dia tiba di rumah Nenek, serigala jahat besar itu muncul dan menggantikan neneknya. Matlamatnya? Untuk makan Merah, atau begitulah kisah asalnya.

Tetapi, apa sisi serigala?

Oleh itu, katakan anda sedang menulis artikel dan anda sedang menemuramah serigala. Sebelum anda memulakan wawancara, anda akan meminta Five Ws untuk membantu anda membuat persiapan.

  • Who adakah kisah ini mengenai? Siapa serigala itu? Siapa nenek? Siapa Merah?
  • Apa berlaku pada nenek? Apa yang dilakukan oleh serigala itu? Apa yang Red buat?
  • Di mana adakah kisah itu berlaku? Di mana serigala ketika Red tiba? Ke mana Nenek pergi?
  • Bila adakah Red tiba di rumah neneknya? Bilakah serigala sampai di sana? Bilakah Nenek jatuh sakit?
  • Mengapa adakah serigala itu mahu makan Merah? Mengapa nenek membiarkan serigala masuk? Mengapa Red tidak menyedari bahawa ia adalah serigala dan bukan neneknya?

Menemu ramah Mr. Big Bad Wolf

Sekarang, anda bersedia untuk menemu ramah serigala. Semasa anda menjawab soalan-soalan di atas, anda mungkin akan mendapat gambaran baru mengenai kisah ini. Sesuatu seperti ini:

Dalam wawancara eksklusif dengan Mr. Big Bad Wolf, didapati bahawa terdapat lebih banyak kisah mengenai Little Red Riding Hood daripada yang difikirkan pertama kali. Pada musim bunga tahun 1659, serigala menyatakan bahawa Red dan beberapa rakannya memulakan kebakaran hutan yang akhirnya menyebabkan keluarganya melarikan diri dari tempat perlindungan mereka. Dalam proses itu, isteri Mr. Wolf dan tiga anaknya terbunuh.

“Ini bukan pertama kalinya Red dan kawan-kawannya menimbulkan masalah kepada kami haiwan hutan, tetapi tindakannya pada hari itu sama dengan pembunuhan. Saya bersumpah untuk membalas dendam. “

Namun, tidak sampai musim gugur tahun 1960, ketika nenek Red jatuh sakit, Mr. Wolf melihat peluangnya untuk membalas dendam keluarganya. Menurut Mr Wolf, dia tahu bahawa Red suka menempuh jalan tertentu melalui hutan ke rumah neneknya. Dia memerhatikannya selama enam bulan sebelum hari serangan. Dia juga tahu dia akan mempunyai bakul barang bakar dan tempat neneknya tinggal.

Ketika dia melihat merah di jalan biasa menuju rumah Nenek, dia mengambil jalan pintas melalui hutan. Nenek itu menyukai makhluk hutan dan dengan senang hati membuka pintu kepada serigala, tetapi dia dengan cepat mengikatnya, mencuri salah satu baju tidur dan topinya dan meletakkan dirinya di bawah penutup katilnya. Dia tahu bahawa dia tidak dapat menyembunyikan ekornya, tetapi dia berharap Red tidak memperhatikan moncongnya yang panjang.

“Saya menunggu sekitar sepuluh minit sebelum dia tiba dan saya menyuruhnya mendekat sedikit supaya saya dapat melihatnya dengan lebih baik, kerana saya tahu neneknya kurang penglihatan. Semua orang dalam keluarga Red melakukannya. “

Ketika Red bergerak mendekati katil, dia menyedari bahawa serigala itu bukan neneknya. Dia menjerit dan meminta tukang kayu yang dilihatnya dalam perjalanan dan dia mengejar serigala itu.

“Saya bahkan tidak akan menyakitinya,” kata Mr. Wolf. “Saya hanya akan menakut-nakutkannya dan mencuri makanannya untuk membalasnya sedikit. Maksud saya, saya bukan raksasa. Saya tahu dia hanya anak kecil, tetapi saya mahu membalas dendam. “

Serigala menghabiskan lima tahun untuk mengunci cubaan merampas makanan wanita tua itu.

Adakah anda melihat bagaimana mengemukakan soalan membantu melengkapkan kisah anda dan menarik pembaca? Walaupun anda mungkin tidak menggunakan setiap pertanyaan W setiap kali, menjadikannya sebagai panduan dapat membantu anda, terutama ketika anda menemuramah orang.

EduPlace menawarkan carta berguna yang boleh anda cetak dan gunakan untuk merancang soalan anda sebelum menulis catatan blog.

Akhir sekali, ingat bahawa gambar benar-benar bernilai seribu perkataan.

Bagaimana kisah di atas menjadi lebih hebat apabila anda menambah gambar Mr. Wolf dengan isteri dan anak-anaknya yang kini meninggal dunia?

Lihatlah setiap sudut, lihat setiap W, dan sebelum anda mengetahuinya, anda akan menulis blog seperti wartawan profesional.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me