6 Petua untuk Melindungi Nama Domain Anda dari Pencuri Domain

Pencuri domain? Ya, subkategori licik pembeli domain dan penjual semula yang kita panggil domainer.


Untuk membeli nama domain yang digugurkan atau tamat tempoh (juga dikenali sebagai: drop catching) bukanlah aktiviti haram itu sendiri: anda membeli domain yang tidak dituntut oleh sesiapa lagi dan jika anda bermaksud menggunakannya secara sah (untuk tujuan peribadi atau komersial), maka anda adalah domainer yang baik, bukan pencuri.

Sudah tentu, untuk menjadi domainer yang baik bermaksud bahawa anda harus memastikan nama domain yang anda beli tidak berjenama – iaitu tidak mewakili tanda dagang berdaftar – jika tidak, anda mungkin bertanggungjawab terhadap serangan siber. Kemudian, ada domainer yang membeli untuk tujuan penjualan semula, dan ini merupakan satu lagi aktiviti yang sah.

Malangnya, tidak semua domainer adalah pemasar yang baik. Ada yang mengatakannya secara terang-terangan, cukup taksub; setelah mereka melihat domain tertentu – yang mereka anggap menarik untuk namanya, PageRank, populariti pautan, Alexa atau mozRank – mereka akan menggunakan setiap langkah yang diketahui untuk memperolehnya, walaupun setakat ini mereka akan berusaha menipu niat baik pendaftar atau cuba melanggar privasi mereka.

Sudah jelas bahawa perkara di atas BUKAN aktiviti yang sah. Mendaftarkan domain yang tidak dituntut adalah satu perkara, tetapi memaksa pendaftar untuk menyerahkan nama domain mereka tidak boleh diterima. Dan kurang ajar. Saya mengalami penderaan semacam itu, dan jika anda juga melakukannya, anda tahu betul betapa berbahayanya perniagaan anda.

Panduan berikut ditulis dengan mempertimbangkan keadaan anda, sementara semua 6 petua diuji secara peribadi sebagai strategi balas untuk melindungi nama domain saya sendiri.

1. Jangan sekali-kali, Jangan biarkan Domain Anda Luput

Kitaran nama domain yang luput sehingga tersedia untuk pendaftaran lagi di khalayak ramaiKitaran nama domain yang luput sehingga tersedia untuk pendaftaran lagi di khalayak ramai (sumber)

Perbaharui nama domain anda sekurang-kurangnya dua bulan sebelum tarikh luput dan untuk tempoh tidak kurang dari dua tahun. Jangan biarkan ia luput, kerana domainer dapat menggunakan pilihan pemerolehan domain – Domain Backorder – yang akan memberi mereka kemungkinan untuk ‘preorder’ domain Anda sehingga habis masa berlakunya dan ia tersedia untuk pendaftaran.

Status nama domainStatus nama domain

Perhatikan status PENDAFTARAN domain anda: jika ditetapkan pada REDEMPTIONPERIOD atau PENDINGDELETE, cepat dan perbaharui. Terdapat lebih banyak kod status selain kedua-duanya dan senarai di sini mengandungi kod status domain standard yang memberi anda penjelasan mengenai status nama domain anda.

Adakah Domain Backorder adalah pilihan pembelian yang sah?

Secara amnya, backordering dianggap sah, walaupun berisiko bagi pembeli. Sebenarnya, Backorder tidak lain hanyalah harapan untuk dapat memperoleh nama domain, suatu hari, tetapi pendaftar semasa dapat memperbaharui domain tersebut kapan saja sebelum jatuh, mengalahkan pembelian backorderer. Domain Backorder mahal jika dibandingkan dengan harga domain standard, jadi itu bukan pilihan pertama yang harus dipertimbangkan ketika memperoleh nama domain. Berikut adalah beberapa laman web yang popular untuk pesanan latar domain:

  • NamaJet
  • Lelong GoDaddy
  • Nama Snap

2. Dayakan Kunci Domain

nama domain dikunciInilah cara anda dapat memeriksa status kunci domain di NameCheap

Sebaik sahaja anda mendaftarkan nama domain baru, pendaftar anda akan menggunakan Domain Lock secara automatik. Kunci Domain adalah pilihan keselamatan yang menolak pemindahan nama domain anda secara tidak sah kepada pendaftar lain, tetapi anda mungkin mahu melumpuhkannya buat sementara waktu untuk membolehkan pemindahan atau mengaktifkan pilihan lain. Walau apa pun, perhatikan peranan penting yang dimainkan oleh pilihan ini dan ingatlah untuk mengaktifkannya semula setelah anda selesai, kerana ini adalah sistem yang selamat untuk melarang domainer licik mencuri domain anda.

3. Dayakan Perlindungan WHOIS

Pendaftar seperti Hover.com dan NameCheap.com menawarkan pilihan ini secara percuma untuk tahun pertama pendaftaran. WHOIS Protection memungkinkan untuk menyembunyikan sepenuhnya semua maklumat yang berkaitan dengan domain, termasuk umum, e-mel, hubungan telefon dan alamat rumah anda.

Whois yang tidak dilindungiBerikut adalah contoh hasil WHOIS domain .com yang tidak dilindungi, yang merangkumi perincian pendaftar

Semua pertanyaan WHOIS yang dilindungi mengembalikan maklumat umum mengenai pendaftar dan tidak ada yang lain. Untuk memeriksa maklumat WHOIS anda, anda boleh menggunakan perkhidmatan seperti WHSR Web Host Spy atau who.is, atau jika anda menggunakan OS berasaskan UNIX, cukup ketik terminal anda:

whois domainname.com

Pendaftar Domain dan perlindungan WHOIS

Berikut adalah senarai pendaftar domain yang menawarkan perlindungan privasi WHOIS dan harga:

Pendaftar DomainWHOIS Privasi
123 Reg£ 4 .99 / tahun
Domain.com
Gandi
GoDaddy$ 7.99 / tahun
TudingPercuma
Nama MurahPercuma
Penyelesaian Rangkaian$ 9.99 / tahun

4. Domain Anda TIDAK Dijual

Jelaskan dengan sepanduk laman utama atau penafian, di mana anda mengatakan bahawa setiap tawaran untuk membeli domain anda akan diabaikan secara automatik. Sekiranya pendaftar anda membenarkan medan ‘Nama Organisasi’ atau ‘Alamat Jalan’ tambahan, gunakan medan yang bertuliskan ‘DOMAIN TIDAK DIJUAL’. Strategi ini akan mengurangkan kemungkinan domainer menghubungi anda melalui e-mel untuk meminta sebut harga.

5. Abaikan atau Laporkan Mesej yang Menyinggung

Cuba abaikan e-mel permintaan domainer. Dalam kes (jarang) mereka menghina atau mengancam anda, laporkan kepada penyedia e-mel dan pendaftar anda, atau ke ISP domain jika ada. Fitnah dan mengancam adalah jenayah dan boleh dianiaya oleh undang-undang.

6. Jangan Menyerah pada Permintaan

Domainer licik halus: mereka berusaha memanipulasi anda, untuk menghilangkan rasa aman dan percaya diri anda sehingga mereka akhirnya memperoleh domain anda tanpa persetujuan anda.

Jangan mengalah! Nama domain anda adalah milik anda kerana suatu alasan, anda bekerja keras untuk mengembangkan reputasinya dan nilainya di mata mesin pencari. Jangan biarkan domain yang ‘malas’ memanfaatkan hasil kerja anda. Kecuali anda mempunyai minat untuk menjual domain anda, hindari terjebak dalam perangkap domainer yang taksub.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
    Like this post? Please share to your friends:
    Adblock
    detector
    map