Mengapa (dan Bagaimana) Memperdagangkan Nama Perniagaan Anda: Kisah Peribadi Saya + Petua Berguna dari Peguam

Pertama, kisah peribadi … Pada tahun 1996, saya berhenti kerja seharian dan memutuskan untuk tinggal di rumah dan mula menulis sepenuh masa. Saya juga belajar merancang laman web dan mula mengedit dan mengurus laman web orang lain.


Ketika mula-mula memulakan jenis pekerjaan itu, saya bekerja terutamanya dengan penulis romantik. Sebagai penulis romantik sendiri, industri itu adalah tempat pelanggan pertama saya berasal. Saya memulakan kumpulan promosi untuk pengarang tersebut dan menggelarnya sebagai Divas of Romance. Tidak lama kemudian, saya mula menggunakan latar belakang perniagaan dan menulis artikel mengenai topik seperti kecerdasan perniagaan dan reka bentuk. Secara semula jadi, pelanggan saya menjadi gabungan pengarang dan ahli perniagaan. Saya mula menghubungi perniagaan reka bentuk web dan pengurusan kandungan saya sebagai Promo Divas. Pada mulanya, saya menambahkan kumpulan itu ke laman web keseluruhan saya dan kemudian membeli nama domain dan membuat laman web yang berasingan.

Kemudian Facebook menutup halaman perniagaan saya…

Kemudian, saya memutuskan untuk memulakan halaman di Facebook untuk mempromosikan perniagaan saya. Facebook menutup halaman saya. Saya tidak tahu mengapa. Semasa saya menghubungi mereka, mereka menyatakan bahawa kerana halaman saya melanggar tanda dagangan untuk orang lain.

Nampaknya, seseorang mempunyai nama dagang yang serupa dengan nama yang saya gunakan selama bertahun-tahun. Saya tidak pernah menggunakan nama dagang. Tidak pernah terpikir oleh saya untuk melakukannya.

Apa yang kami buat: Penjenamaan semula

Setelah berunding dengan rakan pengacara, saya membuat keputusan sukar bahawa melawannya tidak sepadan dengan usaha.

Anda lihat, nama jenama saya benar-benar tidak sesuai dengan apa yang saya buat lagi.

Semasa saya mula-mula, kebanyakan pelanggan saya adalah penulis romantik wanita. Hari ini, pelanggan saya adalah gabungan antara pengusaha antarabangsa, penulis semua genre dan kedua-dua jantina, dan perniagaan tempatan. Ramai pelanggan lelaki saya telah memberi komen selama bertahun-tahun mengenai nama perniagaan saya. Saya akan mendapat komen seperti: “Saya tidak perlu menjadi diva agar anda membina laman web saya?”

Komen-komen itu sangat menggembirakan, tetapi mereka membuat saya memikirkan kesesuaian nama jenama. Oleh kerana saya dan rakan peguam saya memutuskan lebih mudah dan menjimatkan kos bagi saya untuk membuat jenama semula, saya memutuskan untuk menukar jenama saya kepada sesuatu yang akan berlaku untuk semua pelanggan saya. Saya merasakan bahawa saya benar-benar berperang untuk pelanggan saya, berusaha memberi mereka hasil yang terbaik dan menjadikan jenama mereka dapat dilihat daripada berjuta-juta yang lain di luar sana.

Saya tampil dengan Promo Warriors (TM) sebagai jenama baru saya (plug diri tanpa malu).

Namun, sebelum saya mengumumkannya kepada satu orang, saya memutuskan lebih baik saya menandakannya terlebih dahulu. Ini adalah proses untuk menandakan nama perniagaan anda. Sebab nombor satu saya ingin menasihati pemilik perniagaan kecil untuk menandakan nama mereka adalah kerana orang lain mungkin mengambil nama jenama yang anda telah bekerja keras untuk membina dan anda perlu menjenamakan semula. Walaupun ini berfungsi dengan baik kerana saya perlu membuat jenama semula, anda mungkin tidak mahu menjenamakan semula.

Saya sangat menyukai nama dan jenama perniagaan baru saya. Ini sesuai dengan apa yang saya lakukan jauh lebih baik daripada nama awal dan sesuai dengan senarai pelanggan saya yang pelbagai.

Saya tidak bersendirian…

Ini bukan masalah yang saya hadapi. Saya baru-baru ini bercakap dengan rakan sekolah menengah saya yang menjalankan perniagaan perkhidmatan cukai. Lori Brooks, pemilik The Tax Honey (laman web tidak lagi tersedia) di Indianapolis, Indiana, berkongsi pengalamannya dengan saya pada seseorang yang cuba mengambil nama jenamanya dan menggunakannya untuk mereka sendiri.

Ada orang yang cuba mencuri idea perniagaan saya dan nama jenama saya.

Saya tahu betul bagaimana dia menjumpai nama saya dan ia adalah dengan menggunakan iklan berbayar Facebook

Satu-satunya perbezaan dalam beberapa perkara pemasaran adalah satu kata dan perkataan itu adalah “the”.

Saya mempunyai perniagaan sejak 2009 dia memulakan perniagaannya pada tahun 2014.

Orang itu bahkan telah membuat akaun e-mel yang serupa di pelayan e-mel yang sama dengan Brooks. Tidak seperti saya, Cik Brooks tidak mempunyai niat untuk melakukan penjenamaan semula.

Tidak mungkin bagaimana saya akan menjenamakan semula. Saya mencari nama itu selama bertahun-tahun setelah saya memaparkannya dan tidak ada nama sehingga tahun 2014. Saya membuat iklan berbayar di Facebook yang terdapat di seluruh tempat; Saya boleh melakukan cukai di negeri lain bukan hanya di Indiana.

Secara jujur, Lori Brooks adalah salah satu perniagaan yang boleh mendapat keuntungan daripada memberi tanda nama jenama untuk melindungi dirinya di masa depan dari jenis perkara ini. Nasib baik, WHSR dapat bercakap dengan beberapa peguam mengenai topik ini.

Jeffrey Wilson Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me